Lev S Vygotskij
1896-1934
jo, lite små kär blir en allt . Att Vygotskij betytt mycket för både utvecklingspsykologi och pedagogik har väl ingen undgått under höstens studier, men nu skulle vi får läsa hans egen bok "Fantasi och kreativitet i barndomen". En givande och fin bok, av denna kloka man. Hans sätt att tänka ansågs fullkomligt redikalt under tidigt 1900tal. Han intresserade sig för för hur barn lär sig på egen hand och vad som händer när en vuxen hjälper till. Han beskriver det genom den " proximala utvecklingszonen"(ZPD) Olika zoner att befinna sig i under utvecklingen. Beroende på hur mycket hjälp barnet får, kan barnet antingen befinner sig i sin faktiska utvecklingzon eller i sin potentiella utvecklingszon.
Vygotskij var en verksam lärare. När han höll föreläsningar, bildades långa köer av ivriga studenter utanför örsalen. Under tiden han levde skrev han otroligt många texter. Men de förbjöds under kriget.
Länge var han bortglömd men under 1980talet lyftes hans tankar upp och har idag en stort inflytande i läroplanerna i skolan.
Vygotskij står för ett sociokulturela perspektiv på lärande. Vi lär oss av varandra. Om en elev får sitta bredvid någon som kan lite mer än den själv, så har vi en ultimal undervisnings situvation.
Det jag inte själv kan, lära jag av någon annan. Teorier som att barns utveckling sker i samspel med deras omgivning och att språket är viktigt för tänkandet kommer från Vygotskij.
Att slå hål på myter,
ty det är det bästa jag vet!
barn har mer fantasi, sägs det. Men det stämmer icke. Vuxna har mer fantasi, eftresom fantasin hänger ihop med kunskap, så har vuxna en mer utvecklad fantasi. Det vi känner till kan vi också fantisera om. Tänk vilka möjligheter vi har som vuxna. Världen är framför våra fötter. Använd fantasin!
.....jag & Vygotskij har kommit varandra närmre . Men jag ville komma ännu närmre.
inga tomrum ska finnas mellan oss. Jag satte mig i parken, alla tomrum ska fyllas.
Allt skulle fyllas.
assignment#6
redovisning, vi blir bättre och bättre på att diskutera och kritisera varandras arbete.
det var en gång två konstnärer som ville börja på ett nytt projekt. För att kunna få konstnärligfrihet i projektet sökte de stöd, men fick ett förbud. De bestämde sig för att ta förbudet och skapa sig en friheten, att göra det iallafall.
just do it, om en säger!
Vad är frihet?
Vad är ett förbud?
...det var temat för vårt sokratiska samtal idag.
förberedelser. engagemang. nyfikenhet, spelar en påtagligt viktig roll för samtalets utveckling.
väldigt intressant att följa vår gemensamma resa och utveckling i att vara samtalsledare, delaktig i samtalet och att observera.
vad är frihet?











Inga kommentarer:
Skicka en kommentar