John Berger,
denna karismatiska underhållare som
guidade mig igenom 4 filmer. Vilket nöje!
manliga blicken.Way of Seeing. Episod-2-Woman in art. (1972)
John Berger inleder :
Män drömmer o kvinnor.
Kvinnor drömmer om att bli drömda om.
Män ser på kvinnor.
Kvinnor ser på sig själva så som män ser dem.
Episod2-Vilket Viktigt Avsnitt.
manliga blicken....det börjar redan med Adam och Eva.
De båda åt av den förbjudna frukten,de båda var nakna,
men det var Eva som fick skulden.
Skammen.
Att skylla på kvinnan.
Där började det.
naked: is being unclothed.
nude: is a form of art.
Hur en kvinnan uppträder kommer få konsekvenser, i högsta grad hur hon uppträder gentemot en man. I den europeiska konsttraditionen ser vi hur kvinnan framställs genom den manliga blicken. Kvinnan är passiv, objektet, aldrig subjektet. Hon skall vara tillgänglig, inte kräva eller ha egna begär. Ett påhittat kvinnoideal. Männen är påklädda och kvinnorna är nakna.men är kvinnorna nakna? vad innebär nakenhet? ett naket gestaltande av en person ett subjekt. Men om kvinnorna i konsten är objekt, som skall tittas på av mannen, är hon då naken?. Mannens blick så som han idealiserar och ser på kvinnan just det seendet blir hennes dräckt. Kostymen är mannens ideal vision som han applicerar på henne. Det är inte kvinnan, den verkliga kvinnan, den nakna kvinnan.
När är vi då nakna?
En kvinna som är med i filmen menar att när hon tittar på sig själv naken i spegeln, så känner hon inte nakenhet, hon ser på sig själv med blickar från män och världen, avklädd med andras ögon.
men den dagen när hon inte är medveten om att vinden virvlat till hennes hår och hon plötsligt får se sin spegelbild reflekteras i ett skyltfönster, är det kanske då, med den otillgjorda blicken som hon kan få se sitt nakna jag?
vi läste ett vacker och poetiskt stycke ur Roland Barthes text,
Det ljusa rummet : tankar om fotografiet.
Ingen före honom hade pratat om bilder på detta sätt.
han är vad man brukar säga grundare av bildanalysen!
när vi kan förstå sammanhanget. vad bilden vill förmedla och vad kontexten är men kanske inte blir så berörd av själva bilden.
Punktum,
När bilden skjuter ut pilar som träfar oss, beskriver Barthes. det där extra som vi kanske inte kan förklara. Vi blir hänförda och gillar bilden. En subjektiv upplevelse,
Roland beskriver i texten om hur han förblir letar efter ett fotografi av sin mamma som kan beskriva henne så som han minns henne. fotona från åren precis inan hon gick bort kunde inte förmedla henne så som han kände henne. tillslut hittar han en bild från när hans mor är barn. Han ser hennes omsorg och persona lysa igenom bilden, där var de, den bilden kunde beskriva hans mamma för honom. En skildring av henne som kanske bara han kan uppleva, p.g.a sina referenser, vanor och känslor för henne.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar