torsdag 20 april 2017

Gestaltning.05.









sprutet...
u u u u t t t t t t t t
Vad är det som skall ut?




Sissi Westerberg och hennes trenchcoatförsedda kvinnokaraktär rör sig med smått provocerande undertoner av feminism, naturalism, primitivism och uppkäftig säkerhet i gränslandet mellan natur och kultur. Ständiga krockar eller symbios – när man har betraktat verken en stund är det som om dessa två motpoler inte riktigt går att skilja åt. Jag tänker på Dragos, Fantomen i trikåer, som ibland klär sig trenchcoat, som en vanlig man, och beger sig in till civilisationen för att bringa ordning och rättvisa. Mannen, som i vanliga fall bor i djungeln och lever med de “primitiva” folken, står för den goda normen i samhället – natur vs kultur, och de bägge i balanserat samspel. Jag behöver inte säga mer, ni förstår(Konsten.net)
http://konsten.net/sissi-westerberg-pa-uppsala-konstmuseum/




Ulf Rollof




Ulf Rollof

låt det komma UT
låt det komma UT
låt det komma UT
låt det komma UT
låt det komma UT


---


Peter Gärdenfors, 
"Förståelsen viktigare än informationsinhämtning".






---



Cecilia Parsberg












Cecilia Parsberg, I can see you but you can´t see me 
Analog panorama-negative, C-type print 3mX1m.)


Cecilia pars berg, Corner (Analog panorama-negative, C-type print 3mX1m.)




Cecilia Parsberg:
Hur blir du en framgångsrik tiggare?



Ilona Huss Walin


Ilona Huss Walin





Astrid Göransson, Fröken Onödig 

---

(Därför måste vi låta oss störas av den andra.)

Lévinas främsta bidrag till filosofin är den fenomenologiska analysen av etiken där ansikte mot ansikte-relationen mellan Det Egna och Den Andre utgör grunden. Om Heidegger beskriver människans aktivitet i världen utifrån handens verkan, där vi antingen umgås med tingen eller behärskar dem, så uppfattar Lévinas ansiktet som människans viktigaste instrument. Vad en människa är upptäcker vi först i mötet med den andra människan och denna människa möter oss som ett ansikte. Genom talet och blicken vänder vi oss till varandra. Denna analys av ansiktet som en manifestation av den etiska fordran om att möta den Andre har Lévinas inspirerats till av den tänkare som kanske haft störst betydelse för hans egen filosofi, Franz Rosenzweig (1886–1929). I dennes religionsfilosofi uppfattas etiken som det tänkande som föregår alla andra former av tänkande.(DN.Kultur)http://www.dn.se/kultur-noje/darfor-maste-vi-lata-oss-storas-av-den-andre/




Fredrik Raddum








---



Iiu Sussiraja





undervisningsdansen.


Tillit utan grund.
Vet inte hur en gör!
Det kommer inget ut.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar