Verkstadsveckan
på:Rundqvist.
det har varit en fantastisk vecka.
Var en totalt upprymdhet av själva görandet!
Rundqvist fantastisk personal manade oss att testa och prova oss fram. Det fans ett otroligt generöst utbud av material och det gjorde att vi alla satte igång och utforskade med god apetit.
(Tom of Finland, hade varit på Rundqvist och spelat in tryckpress-scener, kuriosa).
Det fans en fantastisk samling av gamla klicheer (kopparetsningar) som vi fick använda. Klicheerna låg i vackra gamla trälådor och varje låda hade en handskriven ettiket som berättade om lådans tema:
kvinnor, herrar, nakenmodeller , konst, tama djur, städer, människor osv.
Jag njöt av att leta fram låda efter låda och hitta nya klicheér. Därefter få svarta ner kopparplåten och låta de gå genom tryckpressen, och under en ganska kort process få et motiv (ett resultat) i handen. Jag varvade mellan att nyfiket utforska de gamla klicheerna och att skapa egna tryck.
Den relativt snabba processen attraherade mig. Blev bilden för svart eller för kladdig, var det bara att trycka en ny. Det var en tillåtande process.
Om jag skulle ta med mig mina elever hit, tror jag att de barn som har koncentrationssvårigheter och därför har det kämpigt med allt för långa processer, skulle kunna finna stimulans. Samtidigt som de elever som uppskattar att få god tid till att sitta i timmar med detaljer tex: som att utforma en tex av de små bokstavs-klicheerna, eller rispa detaljerade motiv på plåtar, få utrymme till det.
våga
hoppa
mellanmänskligt
kommunikation
döden
ett göteborg
höte tu du ! !
konsthistoria: hon dog i barnsäng, ljuset var släckt.
alla barnen.
den unge mannen med gitarren.
Strindberg.
skådespelaren?
Hon grundade konstmuseet.
Sedan testade vi
göra block av trycken.
Verkstaden,
ljuvligare än en godisbutik.
Veckan blev en fin balans mellan görandet samt diskussion och reflekterande över olika didaktiska strategier, vad innefattar en kreativ miljö och ett sociokullturelltlärande.
Ur centralt innehåll i kursen:
Konstarterna och samhället 50 p:
- Samband mellan samhällsförändring och konstnärliga uttrycksformer, i nutiden och med historiska tillbakablickar.
- Konstnärliga uttrycksformers roll och villkor i dagens samhälle. Frågor som rör upphovsrätt, yttrandefrihet, demokrati och censur liksom tekniska möjligheter att presentera konstnärligt skapande.
- Det konstnärliga yrkesutövandets villkor samt föreställningar om kreativitet och vad som kännetecknar kreativa miljöer.
- Elevernas eget skapande och hur det förhåller sig till samtidens konstnärliga uttryck.
Att låta elever få en heldag på Rundqvist, skulle resultera i att samtliga centrala innehål berörs.
Vi diskuterade, gjorde kopplingar och liknelser mellan trycktekniken och internet, hur revolutionerande de båda är till sitt sätt att sprida information.
Jag har brottats ett tag med "vad som kännetecknar en kreativ miljö" men efter en dagen i tryckverkstaden så vet jag.
Bara vetskapen om att Nina Bondesson arbetade i verkstaden några veckor innan vi gjorde entre, får en att le.
Vi som var på Rundqvist gjorde så otroligt många olika saker, vissa ägande hela veckan åt att få till en lång text. Vilket de ska ha beröm för, det krävdes tålamod att forma spegelvända meningar och få alla lösa bokstäver på plats.
Några fokuserade på ett tryck och undersökte trycket via olika material, färger och texturer.
Jag har nyligen beställt en bok som heter:
ÄMNET BILD -läromedel LGY2011,(2016).
Eftersom boken är nyutgiven och kopplad till LGY11
lät den intressant.
i
boken
kan
det
se
ut
så
här:
Blir så bedrövad,
boken är från 2016.
Det ända som jag kan
se som är bra med denna
övningen är att
eleverna veta vad det
ska göra.
Något undersökande kan jag tyvärr inte finna.
Inte ens om jag försöker se det som en ren teknik-övning,
kan jag se kvalité i övningen.
fler utdrag:
RIKTIGA
proportioner
???
Jag bläddrar besviket i boken "ÄMNET BILD" (2016) och ser tyvärr tydliga kvarliggande traditioner från teckningsämnes.
Julkort, HALLÅ??? 2016?? vart är den normkritiska blicken?
Katarina och jag diskuterade "Bild-Ämnetsdag" som är en årlig företeelse med kompetensutveckling som syfte.
Förra året var jag på ämnets dag (som hölls på HDK). Jag var där med ett mediagymnasie som jag arbetar på. Vi var kanske 20 personer och jag kände igen de flesta, då alla var från olika skolor liggandes i centrala Göteborg eller i kranskommuner.
Varför är inte Kvinnan från Falund med på ämnetsdag undrar jag?
Henne vill jag nå ut till!
Den där tydliga bryggan som skulle finnas mellan gymnasieskolor och HDK (universitetet) finns den?
Vad gör alla andra på bildämnets dag? Det måste finna tusentals bildlärare som skulle behövas samlas.
Vart är den stora årliga samlingen av bildlärare som vill utvecklas och arbeta med likvärdig utbildning och bedömning??
Vad jag förstår så finns det inget bedömningsstöd för ämnet BILD på gymnasiet, (högstadiet fins). Kan vi säga att vi arbetar mot en likvärdig utbildning och bedömning och vi inte har ett gemensamt bedömningsstöd?
Borde inte hela landets bildlärare samlas iallafall vart annat år och diskutera ämnet? 20 pers från Gbg som samlas i Gbg känns inte så rikstäckande!
------------------------------------------------------------------------------
testade både
djuptryck och
högtryck.
-------------------------------------------------------------------------------
Kvinnan.
Jag hittade en okänd kvinna bland klicheérna.
jo denna kvinna måste besitta all världens kunskap!
Hon stirrar med bestämd blick rakt igenom mig.
En sådan blick kan bara tillhöra kunskapenskälla.
Tror hon säger: -Ibland Jenny när du haft lektion
med dina elever så infinner sig en känsla av
otillräcklighet. Trotts att du planerat väl,
sett alla eleverna och gjort ditt bästa,
kommer denna känsla. Jo, för så kan det kännas
att vara lärare, men känslan behöver inte betyda
att eleverna inte uppskattar dig eller kursen eller
att de inte lär sig något.
Trots denna känsla måste du säga till dig själv
efter varje lektion:
I dag gjorde jag
Good enough !
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar