onsdag 19 februari 2014

V:7 du kan notera stråhatt, sa han


Ännu en underbara vecka...
Estetiska lärproceser och vidgat språkbegepp. 
Text med nya svåra ord & begrepp.Viktiga begrepp.

jo, bara för att musik är ett estetiskt ämne, behöver läraren
inte ägna sig åt estetiska lärprcesser.
Det kan ägna sig åt dressyrinlärning och annan förlegad
strategi,menar jag
Att lära, att röra på sig!
Vi vandrade omkring i rummet, skrev de svåra ORDEN på lappar, la ut dem på golvet.
Alla hjälps åt.Jag vet inte betydelsen av detta begrepp, någon annan fyller i. 
Vi lär av varandra. Tänk att jag trott så länge att jag måste lära mig allt på egenhand. 
Ursäkta VEM sa att ensam är stark?Ensam är inte stark!
 I elden nu, med ett förlegat tänk, Jenny!
Ödmjukast välkomnar jag allas kunskaper in i min egen pool.
Jag delar med mig av mitt.
kan jag förklara så att du förstår : Kärlek
Kan du hjälpa mig så att jag förstår : Kärlek


i mindre grupper
diskutera
strukturera
presentera

  
  
            tillslut bind ihop med de andra, vi ska alla förstå.
      Vi visar upp för oss själva vad vi tillsammans har lär oss.
Så pedagogiskt



this line is a part of a very big circle.
...av fantastiska Yoko Ono.
                 Vi fick en fantastiskt, snabb,matnyttig & underhållande presentation
                    av samtidskonsten... vi är här i dag p.g.a....Tack!







      Även en underbar föreläsning av Camilla Larsson, från bonniers konsthall,
      om performativitet, pedagogik & identitet.Fick en fin inblick i Sharon Lockharts 
      fantastiska arbete. Mycket referenser till intressanta Judith Butler.
      Frågor väcks om iscensättning, om rollerna vi spelar.





---Sokratiska samtal---
Älskar det.


Hade du tagit en bit av tårtan?


det sokratiska samtalet innehåller:
Demokratin
empatisk utveckling
förståelse

samtalet :
berikande
ska vara ödmjukt
är intressant
lärorikt
viktigt!


träning, träning, bra träning, låt alla få prata, utmana rollen du alltid hamnar i, 
bjud in de som inte säger så mycket.
Tänk så djupt invant det är när vi söker efter lärarens blick, 
för att få en nick, som ett godkännande. 
som en bekräftelse på att det jag nyss sagt var rätt & inte fel? Är jag OK? 
Hur kan jag,i rollen som lärare, ta ett steg tillbaka i de sokratiska samtalet? 
Så att samtalet blir centralt mellan eleverna & 
inte behöver filtreras genom lärarens godkänande-blick?
Lärarens närvaro och rörelse mönster, är ett område jag vill utforska.


vi avslutade denna vecka med en kort redovisning av assignment 1 & 2,
så otroligt intressant att se allas olika tolkningar.
Längtar tills jag får ha egna assignments med mina elever.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar